Wat hebben we er met z’n allen naar toe geleefd, naar het feestweekend van 2 en 3 september. Onder de best mogelijke weersomstandigheden werden het prachtige dagen, die menigeen zich nog tijden zullen heugen.

Dat geldt zeker voor de jeugd (rond de 50 deelnemers), die op vrijdagmiddag al hun tentje opbouwden, samen met heit, mem, pake of beppe. Het leek wel een grote volksverhuizing, zoveel tassen, matrassen en rugzakken werden meegesjouwd. Na de pannenkoeken (die écht allemaal op gingen) was er ruimte voor Bingo, speurtochten, uiteraard het springkussen en als grote finale: de disco. Wie weet zijn hier al liefdesvuurtjes gaan smeulen voor toekomstige huwelijken. Het zou zomaar kunnen.

Een onrustige nacht? Voor sommigen misschien, anderen wisten de slaap wel goed te vatten. Vooral de wat oudere jeugd hield het flink lang vol volgens de Nachtwacht. Na de ochtendgymnastiek en het ontbijt had het jeugdbestuur een sportief programma samengesteld, met oefeningen die bij het kaatsen heel goed van pas komen. Beloning: een echt certificaat van bekwaamheid.

De jeugd sloot hun jubileumgedeelte af na de officiële opening van de kaatsmuur door voorzitter Richard Rob. Een pluim voor de kaatsmuurcommissie, vrijwilligers en natuurlijk alle dorpsgenoten die bij hebben gedragen in de kosten. Hun namen werden onthuld door mede-initiatiefnemer en projectleider Pieter Hilverda.

Ondertussen waren al flink wat mensen binnengelopen bij de mini-tentoonstelling in de hal van de Helling, over het verleden van de KV. Er waren vele, vaak oude foto’s te bewonderen van oud-kaatsers en bestuurders. Ook waren er vitrinekasten ingericht met prachtige oude prijzen. Zo waren er gegrafeerde zilveren lepels te zien uit 1907 en 1913.

Na een heerlijk broodje met salades opende de voorzitter officieel het jublieumfeest voor leden en oud-leden. Hij kondigde daarbij ook een ingelaste Bijzondere Ledenvergadering aan. Dit leverde speculaties op: waarvoor zou dat zijn? Hoe dan ook, het was eerst kaatsen geblazen. Dik 50 kaatsers waren verdeeld in een  A,B en C klasse voor zowel dames als heren, in poultjes. Er werd prima gekaatst, ondanks de warmte. Zo nu en dan een drinkpauze, en daar ging ie weer. De uitslag met foto’s volgt nog.

Ongeveer om half vijf werd gepauzeerd. Eerst was er die Bijzondere Ledenvergadering, en het werd al snel duidelijk waarom die gehouden werd. Er werden twee ereleden benoemd! Pals Boersma en Sjirk Jouwsma kregen de versierselen opgespeld door voorzitter Richard Rob. Aansluitend was de Kahoot-quiz, samengesteld door Geert Dijkstra en gepresenteerd door Jelle Wieringa en Johannes Boersma. Soms lastige, soms wat makkelijker vragen, vaak heel mooi met filmpjes geïntroduceerd. Het winnende team met captain Jelle de Lang ontving de theekransjes.

Nog een laatste partijtje kaatsen in de rap zakkende namiddagzon, en dan aanschuiven bij het heerlijke diner. Voortreffelijke varkenshaas in saus, heerlijke saté, nasi, aardappeltjes, het kon eigenlijk niet op. Na de prijsuitreiking en het omhangen van de kransen legde de voorzitter de microfoon voldaan neer: “En nu kom ik niet meer aan het woord. We gaan feestvieren!” Jokers Wild had de stemming er snel in, want al rap gingen de voetjes van de vloer. Opvallend was in dit opzicht de lichtvoetigheid van voormalig topkaatser, prijswinnaar voor Winsum en 70-plusser Gerrit Fokkens. Een stilist!

De rest van de avond laat zich gemakkelijk samenvatten: Het was beregezellig. Voor de één een feest met zingen en dansen, voor de ander een heerlijk gevoel van een reünie met allemaal bekenden die je al lang niet meer gesproken had. Voor de meesten zal het een combinatie van beiden geweest zijn. Het waren twee topdagen.

Meer foto’s

Kaatskamp jeugd (myalbum.com)