Zaterdag 2 juli, om 09.15. Drie “jong fammen”, zitten met de coach in de auto naar het sportveld in Mantgum. Je zou het niet zeggen maar het ging in eerste instantie over auto’s. “Moet je deze dikke auto zienBen ik mee op de foto geweest” Rianne laat een vette Porsche zien. Daarna ging het al snel over kaatsen. Wat weten we over Tzum? Dat was namelijk de eerste tegenstander. Bleek al snel dat de 2 jong fammen van Tzum veel kaatsten. Ze hebben zelfs oranje FB Oranjewoud trainingsjassen. Waar 3 jaar geleden de namen Marlies Bonnema, Rianne Nutma en Anna Rob de tegenstanders in de underdog rol drukten is dat nu anders. Bij de dames uit Winsum staat het kaatsen op een lager pitje. Terwijl de concurrenten wel zijn blijven kaatsen. Winsum in de underdog en niks te verliezen. Dat is een lekkere uitgangspositie.

De tactiek is simpel en bestaat uit 3 delen. 1. Plezier, 2. alles met een plan, 3. er is maar 1 bal belangrijk. Dat is de volgende! Niet omkijken en met een positieve mindset naar de volgende slag. Winsum mag direct om 10.00 de prachtige kaatsarena van Mantgum betreden. Coach Geert op de bank achter de boven, Marlies aan de opslag, Rianne voor in het perk en Anna achterin en voorminst op. Winsum pakt het eerste bordje en start goed. Helaas komt Tzum snel terug naar 1-1. Maar toen was het klaar, Rianne slaat goed van haar af en is geen mooie bal toevertrouwd. Anna en Marlies slaan goed op en maken geen fouten. Tzum doet dat wel en komt eigenlijk niet meer voor in de wedstrijd. 1-2, 1-3, 1-4, 1-5. De jong fammen van Winsum stomen door en maken het direct af. Winsum wint 6-1 van Tzum. Goed gedaan dames! De coach is zeer tevreden, want in het perk, aan de opslag en in het tussenspel zijn de dames goed bij de les.

Er zijn dan nog 6 parturen over en de tegenstander is Groningen. Een sterke tegenstander maar het eerste bordje laat direct zien dat Winsum mee kan doen. 3 zitballen en een bal retour vanuit het tussenspel is 1-0 voor Winsum, wat een start! Groningen komt sterk terug maar tot 2-2 doet Winsum mee alsof ze elke week op dit niveau actief zijn. Helaas volgen er dan wat meer foutjes en wat te mooie ballen die door Groningen gretig boven worden geslagen. Winsum komt niet meer in de wedstrijd en Groningen wint 6-2 van Winsum. Jammer maar uiteindelijk is het een juiste weergave van het verschil in kwaliteit. De 3 dames van Winsum lopen trots van het veld af en dat is ook zeer terecht. Hopelijk blijven ze de kaatshandsschoen regelmatig oppakken!