Het is alweer even geleden, maar in 2019 wisten Hotze Bonnema, Siebe Tolsma en Pieter Hilverda het NK50+ te winnen in Hank-Dussen. In 2020 is er geen NK verkaatst en vorig jaar ging Winsum er voor de prijzen af. Deze editie van de “ouderenbond” leek het lot uitermate gunstig om ver te komen. Omdat Hotze door een hardnekkige blessure helaas niet mee kon werd Richard Rob benaderd. Vol enthousiasme reageerde de voorzitter: “Jaaa, ik wil in elke rol wel mee, behalve als Bob”. Nou, dat werd “voor niks op het hoekje” en op de fiets. Menig concurrerend dorp was al langs gefietst toen de mannen, als drie schooljongens op weg naar hun eerste federatie-partij zaterdagmorgen vroeg op de fietsstapten. In de korte broek, tas achterop en vol goede moed. Aanmelden, een kopje koffie, omkleden en inspelen. Klaar voor een lange kaatsdag! De tegenstander in de eerste omloop, Sint Annaparochie met een tweemansformatie. Met Siebe voor best op en Pieter voor minst leek er geen vuiltje aan de lucht. Simpel kaatsen, ballen inbrengen en af en toe een bal achteruit! In no-time stonden de oude strijders voor met 4-0. Toen in het volgend eerst op 4-4 een zitbal werd afgekeurd door overlopen en de volgende opslag naast het perk kwam, vierden de opponenten Maikel Versnel en Murk de Jong het bordje als het winnen van de PC. Het geloof bij Sint Anne nam toe zeker toen de onzorgvuldigheid en de pech aan Winsummer kant ook toenam. Bordje na bordje kwam aan de andere kant te hangen en na drie keer 6-6 keken de geel-blauwe matadoren tegen een achterstand van 4-5 aan. Het laatste eerst was er nog steeds volop geloof maar kregen ze totaal geen vat op de opslag van de zwart-witten. De wind was hierbij de onvoorspelbare variabele, dwarrelballen werden levensgevaarlijk en een strakke opslag knikte alle kanten uit, behalve tussen de lijnen. Geheel verbaasd door deze onverwacht uitschakeling in de eerste omloop hebben deze fitte vijftigers de nederlaag kort geëvalueerd, en toen ze daarna zagen dat de ene na de andere favoriet van de lijst ging door dezelfde onvoorspelbaarheid werd het alsnog een gezellige lange kaatsdag. Als schooljongens de dag begonnen, als ervaren cracks uitgeschakeld, en als jolige junioren naar huis gefietst.